Wróć do poprzedniej strony

Dodaj do ulubionych
Podstawowe informacje

Gabinet Sztuki królewicza Władysława Zygmunta Wazy

nieznany malarz antwerpski (autor)
ZKW/2123/ab
Miejsce powstania/znalezienia
Warszawa (Polska) (miejsce powstania)
Datowanie
1626
Technika
olej
Tworzywo
deska dębowa
Rodzaj
obraz
Rozwiń
Dział
Malarstwo
Właściciel
Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum
Wymiary
72,5 x 104 [87,5 x 120 x 5] cm
Opis tekstowy

Gabinet Sztuki królewicza Władysława Zygmunta Wazy

nieznany malarz antwerpski (autor)
ZKW/2123/ab
Obraz przedstawia przedmioty z kolekcji królewicza Władysława Zygmunta Wazy (1595-1648), późniejszego króla Polski Władysława IV, zakupione w czasie podróży po Europie, której trasa wiodła przez Wiedeń, kraje niemieckie, Niderlandy, Francję i Włochy, w latach 1624-1625. Powstał rok po powrocie Władysława Zygmunta z podróży. Mimo że sygnatura malarza jest dobrze czytelna, nie udało się go zidentyfikować. Stylistyczne cechy obrazu wskazują, że malarz ten był Flamandem, najpewniej czynnym w Antwerpii. Wśród przedstawionych przedmiotów umieszczone są dwa wizerunki królewicza: po prawej medal z jego profilem i tytulaturą, zamówiony prawdopodobnie u medaliera Alessandra Abondia w Wiedniu w 1624, oraz powyżej malarski portret w popiersiu. Większość ukazanych obrazów to dzieła szkoły flamandzkiej – głównie z Antwerpii, nabyte w czasie wizyty królewicza w tym mieście. Niektóre z nich można zidentyfikować: Pijany Sylen, przypisywany Rubensowi lub van Dyckowi (do II wojny w Kaiser Friedrich Museum w Berlinie), Madonna z Dzieciątkiem w girlandzie kwiatowej Jana Brueghela Starszego i Hendricka van Balena (2007 na rynku sztuki w Londynie), czy obraz Davida Vinckboonsa Radości wieśniaków (jeden z pary obrazów, znany z kilku egzemplarzy w kolekcjach prywatnych). Po prawej stronie widoczna jest wykonana w brązie wersja słynnej rzeźby Giovanniego da Bologna Porwanie Sabinek (oryginał marmurowy 1583). Rysunek w otwartym szkicowniku to Alegoria zwycięstwa sztuki i mądrości nad wojną przypisywana Hansowi Kriegowi. Częściowo widoczna rycina, po lewej, nawiązuje do miedziorytu Tobiasz z Aniołem (tzw. Mały Tobiasz), Hendricka Goudta z 1608, według obrazu Adama Elsheimera. Sygnowany na środku (na rycinie): Here. (?) fecit/ Warsau (?) 1626 (prawa część litery H przecięta łukiem).
Czytaj więcej
Wystawy

Gabinet Sztuki królewicza Władysława Zygmunta Wazy

nieznany malarz antwerpski (autor)
ZKW/2123/ab
1648-War and Peace in Europe, Westfalisches Landesmuseum fur Kunst und Kulturgeschichte Munster, 24.X.1998-17.I.1999
Imagines Potestatis. Insygnia i znaki władzy w Zakonie Niemieckim i Królestwie P, Muzeum Zamkowe w Malborku, 8.VI.2007-30.IX.2007
Malarstwo flamandzkie doby Rubensa, van Dycka i Jordaensa, 1608-1678., Muzeum Narodowe w Warszawie, 5.XI.2007-31.XII.2007
Orzeł i Trzy Korony, Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum, Zamek Królewski w Warszawie, 8.IV.2002-7.VII.2002
Princely Splendour: European Baroque Galleries and the Art of Order, Österreichische Galerie Belvedere Wissenschaftliche Anstalt öffentlichen Rechts, The Winter Palace of Prince Eugene of Savoy, 18.III.2016-26.VI.2016
Rządzić i olśniewać. Klejnoty i jubilerstwo w Polsce w XVI i XVII w., Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum, Zamek Królewski w Warszawie - Muzeum, 30.V.2019-4.VIII.2019
Skarby sztuki z polskich kolekcji, Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum, Japonia: Tokio, Osaka, Kitachiusu, Hiroszima, 29.VIII.2010-12.I.2011
Świat polskich Wazów, Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum, Zamek Królewski w Warszawie - Muzeum, 6.XI.2019-14.I.2020
Thesauri Poloniae, Kunsthistorisches Museum w Wiedniu, 11.X.2002-19.I.2003
Tradycje sarmackie w sztuce, Muzeum Narodowe w Poznaniu, 21.XI.2004-28.II.2005
Tre Kronor Och den Polska Ornen, Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum, Kalmar Zamek- Szwecja, 25.IV.2003-31.VIII.2003
Wrocławska Europa, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, 19.IX.2016-31.XII.2016