Wróć do poprzedniej strony

zkw_3389_000.jpg
zkw_3389_p_002.jpg
Dodaj do ulubionych
Podstawowe informacje

Popiersie Piotra Kochanowskiego

Monaldi, Giacomo (1730-1798) (rzeźbiarz)
ZKW/3389
Miejsce powstania/znalezienia
Warszawa (Polska) (miasto)
Datowanie
1781-1782
Technika
odlewanie, cyzelowanie, patynowanie
Tworzywo
brąz, marmur czarny cokół
Rodzaj
popiersie
Rozwiń
Dział
Rzeźba
Właściciel
Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum
Wymiary
35 x 32 x 20 [57 x 32 x 20] cm
Opis tekstowy

Popiersie Piotra Kochanowskiego

Monaldi, Giacomo (1730-1798) (rzeźbiarz)
ZKW/3389
Wyobrażenie Piotra Kochanowskiego, w ubiorze według mody zachodniej, z ząbkowanym kołnierzem obszytym koronkami, pochodzi z historycznego wyposażenia Zamku Królewskiego w Warszawie. Razem z rzeźbiarskim przedstawieniem Chronosa i Sławy, szeregiem brązowych popiersi wybitnych Polaków oraz wystrojem malarskim tworzy program Sali Rycerskiej, urządzonej w latach 1781-1786 i mającej służyć przypominaniu osób szczególnie zasłużonych, a także chlubnych wydarzeń z historii Polski. Rzeźba jest jednym z 18 mniejszych popiersi ustawionych w Sali Rycerskiej. Kopia tej rzeźby została ofiarowana przez króla Ignacemu Krasickiemu. Z przodu, pod popiersiem ryty napis: Kochanowski Na przedniej ściance podstawy ryty i złocony napis: PET: KOCHANOWSKI / + MDCXX. Piotr Kochanowski h. Korwin (1566-1620). Syn Mikołaja, podstarościego radomskiego, i Katarzyny z Tymińskich. Absolwent m.in. Akademii w Padwie; przez kilkanaście lat mieszkał we Włoszech. Od 1602 sekretarz króla Zygmunta III Wazy. Poeta, italianofil, pierwszy polski tłumacz dzieł Torquata Tassa i Ludovica Ariosta.
Czytaj więcej
Wystawy

Popiersie Piotra Kochanowskiego

Monaldi, Giacomo (1730-1798) (rzeźbiarz)
ZKW/3389
Semper Polonia. Sztuka w Polsce od Oświecenia do Romantyzmu., Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum, Musee des Beaux - Arts w Dijon, 26.XI.2004-28.II.2005