Wróć do poprzedniej strony

Dodaj do ulubionych
Podstawowe informacje

"Kołacz królewski" - alegoria pierwszego rozbioru Polski

Autor nieznany wg Noela le Mire wg rysunku Jeana Michela Moreau (1741-1814)
ZKW/4292
Miejsce powstania/znalezienia
Niemcy (kraj)
Datowanie
po 1773
Technika
miedzioryt
Tworzywo
papier
Rodzaj
rycina
Rozwiń
Dział
Grafika
Właściciel
Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum
Wymiary
20,2 x 31,8 cm
Bibliografia
Widacka Hanna, Kołacz królewski, czyli alegoria rozbioru Polski w grafice XVIII i XIX wieku, "Kronika Zamkowa", z. 1 (33), 1996, s. 1-20, tu bibliografia, il. 3
"Spis rycin przedstawiających portrety przeważnie polskich osobistości w zbiorach Emeryka hr. Hutten-Czapskiego w Krakowie", Kraków 1901, poz. 1680.
Widacka Hanna, Splendor i niesława. Stanisław August poniatowski w grafice XVIII wieku ze zbiorów polskich,, Warszawa 2008, s. 258-259, poz. 115, il.
Opis tekstowy

"Kołacz królewski" - alegoria pierwszego rozbioru Polski

Autor nieznany wg Noela le Mire wg rysunku Jeana Michela Moreau (1741-1814)
ZKW/4292
Alegoria pierwszego rozbioru Polski – tzw. "Kołacz Królewski’. Kompozycja przedstawia stojących przy mapie monarchów państw uczestniczących w rozbiorach: Józefa II, Fryderyka II i Katarzynę II, oraz przerażonego Stanisława August podtrzymującego spadającą z głowy koronę. Nad nimi unosi się dmąca w trąby Fama. Nad kompozycją napis: Inter duos litigantes Tertius gaudet. U dołu w dwóch szpaltach szwabachą. Rycina wzorowana na akwaforcie Noëla le Mire. Rycina Le Mire, pomimo szybkiego ocenzurowania, jako druk szkodliwy politycznie, stała się niezwykle popularna w XVIII wieku. Pojawiło się wiele jej kopii, często bardzo słabych i znacznie zmieniających elementy kompozycji, czego przykładem jest powyższa grafika.
Czytaj więcej
Wystawy

"Kołacz królewski" - alegoria pierwszego rozbioru Polski

Autor nieznany wg Noela le Mire wg rysunku Jeana Michela Moreau (1741-1814)
ZKW/4292