Przejdź do treści
Przycisk menu
Menu
Wróć do poprzedniej strony
Wróć do poprzedniej strony
Dodaj do ulubionych
Zaloguj się
lub
Zarejestruj się
, aby dodać pozycję do ulubionych.
Pobierz pliki
Możesz teraz pobrać pliki
Podstawowe informacje
Św. Jan Chrzciciel (?)
Caracciolo, Giovanni Battista (Battistello) (1578-1635) (autor)
ZKW/5880/ab
Miejsce powstania/znalezienia
Neapol (Włochy) (miejsce powstania)
Datowanie
przed 1610
Technika
olej
Tworzywo
płótno
Rodzaj
obraz
…
Rozwiń
Dział
Malarstwo
Właściciel
Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum
Wymiary
63 x 49,5 [87 x 73,5] cm
Analogie
Analogie: Giovanni Battista Caracciolo (Battistello), The Young Saint John in the Wilderness, 1610-1620, olej, płótno, ok. 96 x 130 cm (37 3/4 x 50 1/8 cali), zbiory Berkeley Art Museum, University of California
Bibliografia
Stefano Causa, Notizia di un nuovo Battistello, "Kronos", z. 11, r. 2007, 2007, seria 11/2007, s. 79-84., s. 79-84.
Véronique Damian, Tableaux napolitains du Naturalisme au Baroque, Galerie Canesso (Paris) 2007, s. 8-11., Paryż 2007, s. 8-11.
Nicola Spinosa, Pittura del Seicento a Napoli da Caravaggio a Massimo Stanzione, Naples, 2010, s. 174, nr 27., Neapol 2010, s. 174, nr 27.
Słowa kluczowe
portret mężczyzny
pół postaci
święci
Opis tekstowy
Św. Jan Chrzciciel (?)
Caracciolo, Giovanni Battista (Battistello) (1578-1635) (autor)
ZKW/5880/ab
400 lat temu przez Włochy przetoczyła się burza, którą wywołał Michelangelo Merisi, znany jako Caravaggio (1571–1610). Wystarczyło mu zaledwie 10 lat, by odmienić oblicze malarstwa włoskiego i znacząco wpłynąć na największych artystów epoki: Petera Paula Rubensa, Rembrandta van Rijna, Gian Lorenza Berniniego. Bez Caravaggia nie byłoby ani sztuki baroku z jej patosem i dramatyczną grą świateł i cieni, ani wielkich malarzy XIX w., ani sztuki współczesnej. Pobyt artysty w Rzymie, a potem w Neapolu przyczynił się do powstania w malarstwie stylu zwanego caravaggionizmem, który błyskawicznie rozprzestrzenił się na inne kraje Europy, a szczególnie: Hiszpanię, Francję, Holandię i Flandrię. W portrecie chłopca, który jest najprawdopodobniej przedstawieniem św. Jana Chrzciciela, można dostrzec wszystkie elementy charakterystyczne dla maniery Caravaggia: bliski i ciasny kadr, ostry światłocień, a także ograniczenie detali oraz kolorystyki. Gdyby nie porównania z pracami innych caravaggionistów trudno byłoby rozpoznać w wizerunku nonszalancko upozowanego młodzieńca dzieło o charakterze religijnym. Ograniczenie pola widzenia wyłącznie do zobrazowanej postaci, jednolicie ciemne tło, skierowanie światła na portretowanego i nasycone kolory powodują, że cała uwaga widza koncentruje się na przedstawionej osobie i jej emocjach. Autor dzieła, Caracciolo, jest dziś uważany za jednego z najwybitniejszych naśladowców Caravaggia. Był jednym z tych artystów, który nie tylko zachwycili się sztuką wielkiego artysty, ale mieli też okazję poznać go osobiście w Neapolu, rodzinnym mieście Caracciola. Co więcej, uważa się, że dzieło powstało jeszcze za życia Caravaggia jako natychmiastowa reakcja na jego prace, co sprawia, że jest to obraz o wielkiej wartości dla badań nad wczesną recepcją tego stylu.
…
Czytaj więcej
Wystawy
Św. Jan Chrzciciel (?)
Caracciolo, Giovanni Battista (Battistello) (1578-1635) (autor)
ZKW/5880/ab
Arcydzieła na Zamku - Mattia Preti "Partia tryktraka", Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum, Galeria Arcydzieł, 27.VI.2023-24.IX.2023
Podstawowe informacje
Opis tekstowy
Wystawy
Słowa kluczowe:
portret mężczyzny
pół postaci
święci