Wróć do poprzedniej strony

Dodaj do ulubionych
Podstawowe informacje

Hrabina Katarzyna Joanna Gabrielle Starzeńska

Gérard, François (1770-1837) (malarz)
ZKW/5870/ab
Miejsce powstania/znalezienia
Paryż (miejsce powstania)
Datowanie
1803/1804
Technika
olej
Tworzywo
płótno
Rodzaj
obraz, rama własna
Rozwiń
Dział
Malarstwo
Właściciel
Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum
Wymiary
71,5 x 43,3 [88 x 61] cm
Analogie
Analogie: 1) Szkic olejny olej, płótno, 32,7 x 22,8 cm, (Wersal, nr inw. MV4862) ; 2) większa wersja, sygnowana F.G., ok. 1804, olej, płótno, 215 x 130 cm (Lwowska Galeria Sztuki, nr inw. Ż-879 ; dar rodziny Starzeńskich).
Pierwowzór
Pierwowzór: Szkic olejny olej, płótno, 32,7 x 22,8 cm, (Wersal, nr inw. MV4862).
Bibliografia
"« Les Expositions, les peintres du Premier Empire, Galerie René Drouin », Les Beaux-Arts, January 16, 1942, n° 53, repr. p.9.", Paryż 1942, s. 9, nr 53.
Andrzej Ryszkiewicz, Portrety Portrety polskie François Gérarda, "Biuletyn Historii Sztuki", z. 20, 1958, s. 236-251
Romantyzm. Malarstwo w czasach Fryderyka Chopina, red. Agnieszka Morawińska, Warszawa 1999, s. 110-111
X. Salmon, Peintre des rois, roi des peintres: François Gérard (1770-1837), portraitiste [exh. cat.], Château de Fontainebleau National Museum (Musée National du Château de Fontainebleau), from March 29 to June 30, 2014, p. 146, under no39 (fig.2)., Fontainebleau 2014, s. 146, nr 39 (fig. 2).
Opis tekstowy

Hrabina Katarzyna Joanna Gabrielle Starzeńska

Gérard, François (1770-1837) (malarz)
ZKW/5870/ab
François Gérard był jednym z najwybitniejszych malarzy swojej epoki. Znany jest przede wszystkim jako portrecista członków cesarskiego dworu Napoleona I, ale w jego dorobku znajduje się również kilka wizerunków polskich osobistości. Wśród nich na szczególną uwagę zasługuje wizerunek Starzeńskiej, małżonki hr. Xaviera Starzeńskiego (1764–1828), zamożnego właściciela ziemskiego i znawcy sztuki. La Belle Gabrielle, jak ją wówczas nazywano, przebywała w latach 1803–1804 w Paryżu, gdzie wraz z mężem odwiedzała dwór carski. Tam utrzymywała wiele intymnych przyjaźni z europejskimi arystokratami, a przede wszystkim z adoptowanym synem Napoleona I, Eugeniuszem Beauharnais. To właśnie ta znajomość, która nie znalazła uznania u cesarzowej Józefiny, matki Eugeniusza, przyczyniła się do usunięcia Starzeńskich z dworu. Przed wyjazdem z Paryża Starzeńska podarowała niniejszy portret swojemu intymnemu przyjacielowi, markizowi Alexandre’owi de Laborde’a (1773–1842). Została na nim przedstawiona jako romantyczna bohaterka, odpoczywająca nad strumieniem w czasie poszukiwania inspiracji do swoich utworów. Ubrana jest w strój w stylu trubadurów (nurt romantyzmu inspirujący się kulturą średniowiecza), który został wprowadzony do mody przez cesarzową Józefinę. Najbardziej charakterystycznym elementem tego rodzaju stylizacji był aksamitny płaszczyk o wysokim stanie i wąskich rękawach, zdobiony tzw. kołnierzem medycejskim, uzupełniony o atłasowe trzewiki i kaszmirowy szal. Co interesujące, w Wersalu zachował się szkic olejny do tego portretu, a w Lwowskiej Galerii Sztuki im. B. Woźnickiego jego większa wersja, podarowana przez rodzinę Starzeńskich.
Czytaj więcej
Wystawy

Hrabina Katarzyna Joanna Gabrielle Starzeńska

Gérard, François (1770-1837) (malarz)
ZKW/5870/ab
Cent portraits de femmes du XVe siecle a nos jours
Deux siecles d'élégance : 1715-1915
Exposition rétrospective de tableaux anciens, Palacz Michał
Les peintres du Premier Empire