Wróć do poprzedniej strony

zkw_5679_000_190617.jpg
zkw_5679_003_190617.jpg
zkw_5679_p_003_190617.jpg
zkw_5679_007_190617.jpg
zkw_5679_009_190617.jpg
Dodaj do ulubionych
Podstawowe informacje

Komoda en tombeau

Garnier, François (fl. 1730-1760) (ebenista)
ZKW/5679
Miejsce powstania/znalezienia
Paryż (Francja) (miasto)
Datowanie
ok. 1745 - 1755
Technika
stolarka, okleinowanie, intarsja, politurowanie, odlew cyzelowany i złocony, obróbka kamienia (cięcie, szlifowanie, polerowanie, profilowanie krawędzi)
Tworzywo
świerk (czoła szuflad, blat pod płytą marm.), orzech (szuflady), dąb (plecy), palisander różany, palisander fioletowy, mahoń, brąz cyzelowany, brąz złocony, marmur breche d'Alep
Rodzaj
komoda
Rozwiń
Dział
Meble
Właściciel
Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum
Wymiary
92 x 147 x 66 cm
Słowa kluczowe
Opis tekstowy

Komoda en tombeau

Garnier, François (fl. 1730-1760) (ebenista)
ZKW/5679
Duża komoda typu en tombeau o sfalowanych profilach ścian przedniej i bocznych, wsparta na czterech niskich, ustawionych ukośnie nóżkach. Cztery szuflady rozmieszczone w trzech kondygnacjach – dwie małe pod blatem, wgłębione, rozdzielone prostokątnym polem; poniżej dwie duże szuflady, środkowa wypukła. Kondygnacje szuflad rozdzielone poziomymi, wklęsłymi listwami z brązu. Analogiczne listwy na ściankach bocznych, na wysokości górnej kondygnacji. Od frontu dolna krawędź mebla podkreślona fartuchem o falistym wykroju. Lica szuflad i ścianki boczne zdobione intarsją o motywach ukwieconych gałązek. Kwiatowe kompozycje na szufladach ujęte w prostokątne pola o falistej krawędzi podkreślonej podwójnym żyłkowaniem stanowią dopełnienie dla uchwytów i szyldów otworów kluczowych. Zbliżone kompozycje w górnej partii boków. Dolne pola wypełnione bukietami ujętymi w sze-roką, pięcioboczną ramę o falistej krawędzi i zaokrąglonych górnych narożach. Okucia z brązu złoconego: narożniki dekorowane kobiecymi główkami (espagnolettes), roślinnymi zwisami i perełkowaniem; nogi zakończone pantofelkami z pionowych liści akantu; szyldy w formie kartuszy oraz męskich masek symbolizujących wiatry Boreasza (?); fartuch wypełnia maska kobieca z odwróconą palmetą, ujęta esowato wygiętymi liśćmi akantu. Blat marmurowy z profilowaną krawędzią, powtarzający wykrojem linię oskrzynienia. Zamki w szufladach żelazne, wpuszczane, odkryte. Typ reprezentacyjnej komody, ukształtowany we Francji, w 2. połowie lat 20. XVIII w., w okresie regencji, i z pewnymi modyfikacjami funkcjonujący do początków lat 80. tego stulecia. Egzemplarze wykonane w czasach Ludwika XV i Ludwika XVI także określano terminem a la régence. Ze względu na płynne, esowate linie i wypukłość w części środkowej mebel kojarzył się współczesnym z sarkofagiem (tombeau). Inne cechy charakterystyczne komody: podział kondygnacji poziomymi wklęsłymi listwami; ujednolicenie dekoracji szuflad górnych i dolnych, dzięki czemu odnosi się wrażenie, że mebel ma tylko trzy duże szuflady; dekoracyjne, plastyczne brązy; mały fartuch powiązany z dolną krawędzią mebla, a nie z dolną szufladą, jak w okresie Ludwika XV. Wczesne egzemplarze komód były okleinowane amarantem lub palisandrem. Bogatszy zestaw fornirów i intarsje pojawiają się po 1730 r. Mebel ze zbiorów Zamku Królewskiego wykonano ok. 1745–1755, w środkowym okresie mody na komody en tombeau. Świadczą o tym: nieco łagodniejsza linia frontu mebla, nie tak dramatycznie wygięta jak we wczesnych egzemplarzach; wyższe nogi i monumentalny fartuch, nieoddzielony od korpusu poziomą złoconą listwą; intarsjowane kompozycje kwiatowe, które, po przerwie, pojawiają się na meblach w latach 40. XVIII w. Może zastanawiać dobór brązów, jednolity stylistycznie, charakterystyczny dla mebli 1. ćwierci XVIII w. Być może demonstrowano w ten sposób znużenie panującym rokokiem, a w barokowo-regencyjnych okuciach widziano powrót do klasycznego stylu. Komoda jest pracą François Garniera – ebenisty paryskiego (czynny od ok. 1730, zm. 1760), tworzącego meble w stylu regencji i Ludwika XV, odznaczające się dobrymi proporcjami i starannością wykonania, dekorowane intarsją lub lakierem vernis Martin. Prezentowany mebel odpowiada opisowi komody, która do 1795 r. znajdowała się w zamkowej sypialni Stanisława Augusta: "Duża komoda a la régence z drewna indyjskiego, pokryta markieterią w kwiaty, bogato zdobiona brązem złoconym w ogniu, z blatem z marmuru breche d’Alep" (Inwentarz Zamku Królewskiego w Warszawie z 1795..., s. 39). Można dodać, że mianem drewna indyjskiego określano ówcześnie każde drewno egzotyczne.
Czytaj więcej
Wystawy

Komoda en tombeau

Garnier, François (fl. 1730-1760) (ebenista)
ZKW/5679
Słowa kluczowe: