Wróć do poprzedniej strony

Dodaj do ulubionych
Podstawowe informacje

Martwa natura z ubitym zającem i ptactwem

Hondecoeter, Melchior de (1635/1636-1695) (autor)
ZKW/3441
Miejsce powstania/znalezienia
Amsterdam (Holandia) lub (miejsce powstania), Haga (Holandia) lub (miejsce powstania)
Datowanie
lata 60. XVII w.
Technika
olej
Tworzywo
płótno
Rodzaj
obraz
Rozwiń
Dział
Malarstwo
Własność
Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum
Wymiary
98,5 x 82 cm
Bibliografia
Juszczak Dorota, Małachowicz Hanna, Malarstwo do 1900. Katalog zbiorów, Warszawa 2007
The Royal Castle in Warsaw : a complete catalogue of paintings c. 1520-c. 1900., red. Juszczak, Dorota; Małachowicz, Hanna, t. 1-2, Warsaw 2013, seria Paintings - The Royal Castle in Warsaw
Świat Rembrandta. Artyści. Mieszczanie. Odkrywcy, red. Alicja Jakubowska, Warszawa 2021
Opis tekstowy

Martwa natura z ubitym zającem i ptactwem

Hondecoeter, Melchior de (1635/1636-1695) (autor)
ZKW/3441
Scena przedstawia martwego zająca otoczonego ubitym ptactwem i akcesoriami myśliwskimi ułożonymi piramidalnie na skalnym bloku, na tle wyłaniającego się zza skały krajobrazu. W prześwicie skalnym można dostrzec sylwetkę idącego mężczyzny.
Obrazy ilustrujące martwe natury z trofeami myśliwskimi były znacznie bardziej popularne we Flandrii niż w Republice Zjednoczonych Prowincji, gdzie pojawiły się również dużo później, dopiero ok. 1640. Do spowolnionego rozwoju tego gatunku przyczyniły się m.in. przepisy prawne określające myślistwo jako przywilej arystokracji, co przez długi czas skutecznie ograniczało grupę zainteresowanych tym tematem.
Autor obrazu, Melchior de Hondecoeter pochodził z rodziny o flamandzkich korzeniach, wykształcił się u swojego ojca, Gijsberta Gillisz. de Hondecoetera (1604–1653), i wuja, Jana Baptista Weenixa (1621–ok. 1695), po czym był czynny w Utrechcie, Hadze i Amsterdamie, malując m.in. na zamówienie Wilhelma III Orańskiego (1650–1702).
De Hondecoeter specjalizował się w martwych naturach oraz przedstawieniach ptaków. Wątek trofeów myśliwskich pojawiał się w jego twórczości stosunkowo rzadko, dopiero w latach 60. XVII w., kiedy uległ silnemu wpływowi dzieł Weenixa. W omawianym obrazie, datowanym właśnie na ten okres, de Hondecoeter bardzo wiernie naśladuje zasady kompozycji i sposób aranżacji swojego nauczyciela. Podobieństwo prac obu artystów powoduje nawet błędy w atrybucjach obrazów malarzy, a także nanoszenie wtórnych sygnatur, tak jak w przypadku niniejszego dzieła (Małachowicz 2007, s. 262).

[Magdalena Królikiewicz]
Czytaj więcej
Wystawy

Martwa natura z ubitym zającem i ptactwem

Hondecoeter, Melchior de (1635/1636-1695) (autor)
ZKW/3441
Świat Rembrandta. Artyści. Mieszczanie.Odkrywcy, Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum, Sale wystawowe II piętra Zamku, 28.VI.2021-19.IX.2021