Wróć do poprzedniej strony

Dodaj do ulubionych
Podstawowe informacje

Święty Eustachy odmawia oddania czci bogom rzymskim

Pittoni, Giovanni Battista (1687-1767) (autor)
ZKW/3910/ab
Miejsce powstania/znalezienia
Wenecja (Włochy) (miejsce powstania)
Datowanie
ok. 1722
Technika
olej
Tworzywo
płótno dublowane
Rodzaj
obraz
Rozwiń
Dział
Malarstwo
Właściciel
Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum
Wymiary
43,5 x 81 [63 x 98,5] cm
Analogie
Jeden z czterech modelli do obrazu w zakrystii S. Stae w Wenecji namalowanego ok. 1722 r. Szkic do obrazu w zakrystii kościoła S. Stae w Wenecji (pł., 120x180 cm), datowanego przez R. Pallucchiniego na pocz. 3. dekady XVIII w. (Pallucchini 1945, nr 136, s. 106-107; Pallucchini 1960, s. 117, il. 296), przez F. Zava Boccazzi na ok. 1722 (Zava Boccazzi 1979, nr 210, il. 42). Znane są ponadto szkice: w Musée des Beaux-Arts w Bordeaux (własność Luwru, nr inw. M.N.R. 295 [it 91], pł., 32x64 cm), w Alte Pinakothek, w Monachium (nr inw. 10741, pł., 31,7x64,4 cm; Zava Boccazzi 1979, nr 117, il. 41) oraz szkic notowany na aukcji Helbinga w Monachium 12.12.1909 (Fenyö 1953, s. 290, fig. 15 – mylnie podpisana). Zava Boccazzi przypuszcza, że obraz na aukcji Helbinga jest tożsamy ze szkicem w Bordeaux. ZKW/3910 jest nieco większy od dwóch pozostałych szkiców oraz bardziej precyzyjny niż szkic z Bordeaux, a mniej dopracowany niż monachijski – a więc nasza wersja byłaby drugim z kolei olejnym szkicem przygotowawczym do obrazu. ZKW/3910 ma również podobny do szkicu monachijskiego rozkład akcentów barwnych (błękitny płaszcz Hadriana, czerwony płaszcz i szara tunika Eustachego). Za bezpośrednie modello dla płótna z S. Stae uznawany jest rysunek sangwiną, opublikowany po raz pierwszy przez Pallucchiniego (Pallucchini 1945, nr 136, s. 106-107; Zava Boccazzi 1979, nr D.21, il. 39), obecnie w zbiorach Fondazione Giorgio Cini w Wenecji (nr inw. 30014, pł., 44x59,5 cm). W zbiorach prywatnych znajduje się kopia kompozycji z S. Stae, przez Zavę Boccazzi określana jako dzieło szkoły Pittoniego, różniąca się od szkiców przygotowawczych ułożeniem prawej ręki posągu Jowisza (pł., 58x95 cm; Zava Boccazzi 1979, nr S.21, il. 43).
Słowa kluczowe
Opis tekstowy

Święty Eustachy odmawia oddania czci bogom rzymskim

Pittoni, Giovanni Battista (1687-1767) (autor)
ZKW/3910/ab
Giovanni Battista Pittoni (Wenecja 1687-1767 Wenecja), malarz włoski czynny w Wenecji, malował kompozycje o tematyce mitologicznej, historycznej i religijnej. Jest to jeden z czterech znanych olejnych szkiców przygotowawczych, jakie artysta wykonał pracując nad obrazem do zakrystii kościoła San Stae w Wenecji (pozostałe: w Musée des Beaux-Arts w Bordeaux – własność Luwru, w Alte Pinakothek w Monachium, oraz notowany na aukcji Helbinga w Monachium 12 grudnia1909, być może tożsamy ze szkicem w Bordeaux). Obraz w San Stae, malowany na płótnie, o wymiarach 120 x 180 cm, powstał ok. 1722. Św. Eustachy (Placyd), wódz za panowania Trajana, nawrócony na wiarę chrześcijańską po tym, jak podczas łowów ujrzał jelenia z krzyżem między rogami. Eustachy odmówił następcy Trajana, Hadrianowi, złożenia czci bogom rzymskim po zwycięskiej wyprawie wojennej, za co został skazany wraz z żoną i synami na męczeńską śmierć. Obraz był własnością Karola Lanckorońskiego w Wiedniu (poprzednia proweniencja nieustalona); odziedziczony przez jego córkę, Karolinę Lanckorońską, został przez nią podarowany Zamkowi Królewskiemu w 1994.
Czytaj więcej
Wystawy

Święty Eustachy odmawia oddania czci bogom rzymskim

Pittoni, Giovanni Battista (1687-1767) (autor)
ZKW/3910/ab
Słowa kluczowe: