Przejdź do treści
Przycisk menu
Menu
Wróć do poprzedniej strony
Wróć do poprzedniej strony
Dodaj do ulubionych
Zaloguj się
lub
Zarejestruj się
, aby dodać pozycję do ulubionych.
Pobierz pliki
Możesz teraz pobrać pliki
Podstawowe informacje
Stragan z warzywami i owocami
Schooten, Floris van (ca 1585-1656) (autor)
ZKW/2220/ab
Miejsce powstania/znalezienia
Haarlem (Holandia) (miejsce powstania)
Datowanie
1630-1655
Technika
olej
Tworzywo
płótno
Rodzaj
obraz
…
Rozwiń
Dział
Malarstwo
Własność
Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum
Wymiary
108 x 156 [123,5 x 170,5] cm
Bibliografia
Juszczak Dorota, Małachowicz Hanna, Malarstwo do 1900. Katalog zbiorów, Warszawa 2007, s. 378-379, kat. 235
The Royal Castle in Warsaw : a complete catalogue of paintings c. 1520-c. 1900., red. Juszczak, Dorota; Małachowicz, Hanna, t. 1-2, Warsaw 2013, seria Paintings - The Royal Castle in Warsaw, s. 360-361, kat. 237
Słowa kluczowe
handel
handlarka
martwa natura
owoce
scena rodzajowa
warzywa
Opis tekstowy
Stragan z warzywami i owocami
Schooten, Floris van (ca 1585-1656) (autor)
ZKW/2220/ab
Za straganem z owocami, widocznym na pierwszym planie, przedstawiono handlarkę wraz z dwojgiem kupujących dzieci. Wszyscy troje ubrani są w tradycyjne holenderskie, czarne stroje zakończone białymi kołnierzami, kobieta i dziewczynka noszą skromne, zasłaniające włosy, białe czepki, a chłopiec czarny kapelusz. Większą część kompozycji zajmują licznie zgromadzone na stole owoce, co dyktuje przypisanie dzieła do gatunku martwej natury, połączonego jednak ze sceną rodzajową, ze względu na przedstawienie typowej dla ówczesnej obyczajowości holenderskiej sytuacji z życia codziennego – handlu pożywieniem. Autor obrazu, Floris van Schooten, działał w Haarlemie od 1605, specjalizując się w dużych rozmiarów przedstawieniach martwych natur, scen targowych oraz kuchennych, zachowanych w tradycji realizmu haarlemskiego zapoczątkowanej przez Nicolaesa Gillisa i Florisa van Dijcka, po van Schootenie kontynuowanej zaś przez Claesz.’a i Hedę. Na omawianym obrazie artysta zastosował równomierne rozmieszczenie niezwykle szczegółowo przedstawionych obiektów oraz neutralne tło, co świadczy o jego dążeniu do uzyskania jak najlepszych efektów iluzjonistycznych. Niniejsze dzieło wpisuje się również w konwencję gatunku scen kuchennych bądź, jak w tym przypadku, targowych, gdzie wśród warzyw i owoców częstokroć portretowano kobiety i mężczyzn, odnosząc się do treści erotycznych związanych z symboliką zilustrowanych przedmiotów (Małachowicz 1993, s. nlb. 4). Także tutaj uwzględniono obiekty, m.in. kapustę, cebulę, ogórki czy jabłka, które można by powiązać z symboliką miłości fizycznej czy grzechu pierworodnego. Do jakiego stopnia artyście zależało na przesłaniu moralizatorskim, a w jakiej mierze zamierzał pochwalić się umiejętnościami technicznymi w iluzjonistycznym przedstawieniu przedmiotów o różnorakich formach i materiach, pozostaje kwestią nierozstrzygniętą. [Magdalena Królikiewicz]
…
Czytaj więcej
Wystawy
Stragan z warzywami i owocami
Schooten, Floris van (ca 1585-1656) (autor)
ZKW/2220/ab
Świat Rembrandta. Artyści. Mieszczanie.Odkrywcy, Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum, Sale wystawowe II piętra Zamku, 28.VI.2021-19.IX.2021
Podstawowe informacje
Opis tekstowy
Wystawy
Słowa kluczowe:
handel
handlarka
martwa natura
owoce
scena rodzajowa
warzywa