Wróć do poprzedniej strony

zkw_3431_000.jpg
zkw_3431_p_002.jpg
zkw_3431_p_003.jpg
zkw_3431_p_005.jpg
Dodaj do ulubionych
Podstawowe informacje

Popiersie Moliera

Houdon, Jean-Antoine (1741-1828) (rzeźbiarz)
ZKW/3431
Miejsce powstania/znalezienia
Paryż (Francja) (miejsce powstania)
Datowanie
1778
Technika
polichromia o barwie terakoty, modelowanie
Tworzywo
gips
Rodzaj
rzeźba
Rozwiń
Dział
Rzeźba
Właściciel
Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum
Wymiary
62 x 61 x 34 [80 x 61 x 34] cm
Słowa kluczowe
Opis tekstowy

Popiersie Moliera

Houdon, Jean-Antoine (1741-1828) (rzeźbiarz)
ZKW/3431
Zamówienie na portret Moliera Jean-Antoine Houdon otrzymał od zespołu Comédie-Française w 1776. Marmurowy egzemplarz rzeźby odsłonięto w siedzibie teatru w 1779. Artysta, przywiązujący dużą wagę do wiernego odtwarzania rysów portretowanej osoby, tym razem musiał oprzeć się na malarskim wizerunku nieżyjącego od stu lat komediopisarza. Nie mógł przy tej okazji obejrzeć nawet słynnego portretu Moliera autorstwa Pierre’a Mignarda, pozostającego w tym czasie w rękach prywatnych, lecz musiał się zadowolić jego nie najlepszą kopią. Houdon postanowił zatem odejść od wiernego wizerunku komediopisarza na rzecz wykreowania "idealnego obrazu" i ukazania Moliera raczej jako symbolu teatru francuskiego niż konkretnej osoby. Ukończone marmurowe popiersie spotykało się na ogół z entuzjastyczną oceną krytyków. Zwracano uwagę na swobodne potraktowanie modela, ukazanego w codziennym ubiorze, z rozpuszczonymi włosami i odkrytą głową, oraz na sposób modelunku rysów twarzy. Charakterystyczne dla Houdona szczegółowe opracowanie oczu stwarzało złudzenie, że, jak pisano, wzrok Moliera "przewierca serca" oglądających. Wykonane z terakoty lub gipsu patynowanego na kolor terakoty repliki portretu Moliera autorstwa Houdona znajdują się w zbiorach m.in.: Princeton University – Firestone Library, Deutsche Staatsbibliothek w Berlinie, Musée des beaux-arts w Orleanie, Staatliche Museum w Szwerinie, Schlossmuseums Gotha, Comédie-Française w Paryżu. Popiersie sprowadzone z Paryża zapewne w 1784, wzbogaciło kolekcję rzeźb króla Stanisława Augusta w Zamku Królewskim w Warszawie; eksponowane w Bibliotece Królewskiej. Od 1817 stanowiło własność Oddziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Warszawskiego, a w latach 1939-1984 w Muzeum Narodowego w Warszawie. Jean-Antoine Houdon (Wersal 1741-1828 Paryż) Rzeźbiarz francuski, jeden z najwybitniejszych twórców przełomu XVIII/XIX w. Uczeń René-Michela Slodtza, Jeana-Baptiste’a Lemoyne’a i Jeana-Baptiste’a Pigalle’a. W latach 1764-1768 przebywał w Rzymie. Sławę przyniosły mu zwłaszcza realistyczne popiersia portretowe: Woltera, Jerzego Waszyngtona, Katarzyny II, Jeana-Jacques’a Rousseau, Denisa Diderota, Napoleona I i in. Wykonywał również nagrobki, rzeźby religijne i o tematyce mitologicznej. Molier (1622-1673), właśc. Jean Baptiste Poquelin. Wybitny francuski komediopisarz i aktor. Po początkowych występach z objazdową trupą teatralną osiadł na stałe w Paryżu, gdzie wystawiał m.in. na dworze królewskim w Luwrze. Autor Świętoszka, Don Juana, Skąpca, Chorego z urojenia i in. W Polsce sztuki Moliera wystawiane były od 1687.
Czytaj więcej
Wystawy

Popiersie Moliera

Houdon, Jean-Antoine (1741-1828) (rzeźbiarz)
ZKW/3431
Słowa kluczowe: