Wróć do poprzedniej strony

Dodaj do ulubionych
Podstawowe informacje

August II na koniu

Groff, Guillielmus de (1676-1742) według (rzeźbiarz)
ZKW/1648
Miejsce powstania/znalezienia
Niemcy (?) (miejsce powstania)
Datowanie
przed 1725
Technika
odlew cyzelowany, złocenie, patynowanie, barwienie
Tworzywo
brąz, drewno podstawa
Rodzaj
rzeźba
Rozwiń
Dział
Rzeźba
Właściciel
Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum
Wymiary
61 x 42 x 17 cm, podstawa: 17,5 x 41,5 x 18 cm
Opis tekstowy

August II na koniu

Groff, Guillielmus de (1676-1742) według (rzeźbiarz)
ZKW/1648
Figurka należy do licznej grupy statuetek powtarzających kompozycję figury konnej elektora bawarskiego Maksymiliana II Emanuela, wykonanej w 1714 przez pochodzącego z Antwerpii Guillaume’a (Guillelmusa) de Groffa i ustawionej w rezydencji elektorskiej w Monachium. W figurkach z tej grupy, wyobrażających m.in. królów: Francji – Ludwika XIV, Anglii – Jerzego I i Wilhelma III oraz Szwecji – Karola XII, powtórzono układ figury konia i postaci jeźdźca, pomijając – widniejące w monachijskim pierwowzorze – figury pokonanego Turka leżącego pod kopytami końskimi i uskrzydlonego geniusza unoszącego się nad władcą. Figurka wyobrażająca Augusta II najbliższa jest statuetce konnej Ludwika XIV. W obu zachowano niemal identyczną pozę konia, powtórzono układ końskiej grzywy, formę skóry lamparciej pod siodłem i kształt fałd płaszcza jeźdźca. Fakt powstania wszystkich wymienionych figurek w tej samej pracowni potwierdza również zastosowana technika. W figurce Augusta II, podobnie jak w pozostałych, figura konia, czaprak ze skóry lamparciej i figurka jeźdźca odlewane były osobno i później montowane. Duże podobieństwa zachodzące pomiędzy rzeźbami z tej grupy pozwalają na hipotetyczne odtworzenie niezachowanych fragmentów: kształt lejców trzymanych niegdyś przez Augusta II był zapewne taki sam, jak w figurce wyobrażającej króla Francji. Zasadniczą cechą wyróżniającą poszczególne przedstawienia jest natomiast indywidualizacja w sposobie ukazania władców: wierne oddanie rysów twarzy i zróżnicowanie strojów. Podczas gdy np. Ludwika XIV widzimy w stroju stylizowanym na antyczny, to Augusta II – we współczesnej mu zbroi i modnej w tym czasie krótkiej peruce. Takie wyobrażenie Wettina przypomina m.in. wizerunek Augusta II na koniu, namalowany przez Louisa de Silvestre’a ok. 1718. Rzeźba zidentyfikowana na rynku antykwarycznym w Paryżu i zakupiona przez Andrzeja Ciechanowieckiego w 1966. Podstawa dodana przez Andrzeja Ciechanowieckiego. [za: Artur Badach]
Czytaj więcej
Wystawy

August II na koniu

Groff, Guillielmus de (1676-1742) według (rzeźbiarz)
ZKW/1648
Pod jedną koroną: kultura i sztuka w czasach unii polsko-saskiej, Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum, Zamek - Królewski w Warszawie, 26.VI.1997-12.X.1997
Unter einer Krone. Kunst und Kultur der sächsisch-polnischen Union, Staatliche Kunstsammlungen Dresden, Dresdner Schloss, 23.XI.1997-8.III.1998
W blasku królewskiego wizerunku, Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu, Szydłowiec, 25.IV.2017-31.VII.2017