Wróć do poprzedniej strony

Dodaj do ulubionych
Podstawowe informacje

Półmisek z serwisu sułtańskiego

Królewska Manufaktura w Belwederze (Warszawa ; 1770-1780)
ZKW-dep.FC/396
Miejsce powstania/znalezienia
Warszawa (Polska)
Datowanie
1776-1777
Technika
złocenie, dekoracja reliefowa, farby muflowe
Tworzywo
fajans
Rodzaj
półmisek
Rozwiń
Dział
Ceramika
Właściciel
Fundacja Zbiorów im. Ciechanowieckich, depozyt
Wymiary
3,3 x 32,5 cm (dł.)
Bibliografia
Wróblewska Grażyna, Dawne fajanse polskie, Poznań 1976, kat. 510
Zatorska-Antonowicz Ilona, Osiemnastowieczne fajanse warszawskie w zbiorach Zamku Królewskiego w Warszawie, Warszawa 1993, kat. 9
Ładyka Natalia, Inwentarz Zamku Królewskiego w Warszawie z 1795 / Inventaire Général des meubles et effets mobiliier qui sont dans le Château de Varsovie, fait en Mars 1795, Warszawa 1997, s. 117, il. 38
Szkurłat Anna, Ceramika i Szkło Fundacji Zbiorów im. Ciechanowieckich i Zamku Królewskiego w Warszawie, Warszawa 1998, Szkło poz. 22
The Land of the winged horsemen. Art in Poland 1572-1764, 1999, kat. 129
Kraj skrzydlatych jeźdźców. Sztuka w Polsce 1572-1764, Warszawa 2000, kat. 129, il. na s. 348
Orzeł i Trzy korony. Sąsiedztwo polsko-szwedzkie nad Bałtykiem w epoce nowożytnej (XVI-XVIII w.), red. Katarzyna Połujan, Warszawa 2002, s. 214-215, poz. III 13 (tu bibligrafia)
Semper Polonia. L’art. en Pologne des Lumieres au romantisme (1764-1849), Musée des Beaux-Arts de Dijon, Dijon 2004, nr 79
Stanisław August, ostatni Król Polski. Polityk, mecenas, reformator 1764-1795, red. Sołtys Angela, Warszawa 2011, kat. 227, il. na s. 434
Opis tekstowy

Półmisek z serwisu sułtańskiego

Królewska Manufaktura w Belwederze (Warszawa ; 1770-1780)
ZKW-dep.FC/396
Półmisek owalny z kołnierzem o nieregularnym zarysie, na dłuższej osi z krawędziami ukształtowanymi w postaci reliefowo modelowanych stylizowanych par jaszczurów. Dekorację malarską kołnierza stanowią cztery pola wypełnione czerwono-złotymi chryzantemami na kobaltowym tle, które rozdzielają rezerwy o fantazyjnym wykroju ze stylizowanymi kwiatami, motylami lub ptakami na białym tle. Lustro zdobi waza z kwiatami centralnie usytuowana między dwoma przęsłami ozdobnego płotka. Obramienie lustra stanowi pas kobaltowy z ornamentem, w którym wydzielono osiem rezerw, na przemian zdobionych geometrycznym złotym wzorem i inskrypcjami w języku tureckim, w przekładzie: "Te prezenta i dary posyła Padyszachowi rodu Osmana Król Lechów ażeby najzupełniejszą miłość i szczerą życzliwość okazać. W stolicy Warszawie". Serwis sułtański zamówił król Stanisław August, który ofiarował go w 1777 sułtanowi tureckiemu Abdul Hamidowi I. Pierwotnie zastawa składała się z 280 naczyń, z których do dziś zachowała się część rozproszona w muzeach i kolekcjach prywatnych, m.in. w Muzeum Starego Seraju w Stambule, Victoria & Albert Museum w Londynie, Muzeach Narodowych w Warszawie i Krakowie. Drugi serwis wykonano dla króla Stanisława Augusta do Zamku Królewskiego w Warszawie. Półmisek prawdopodobnie należał do serwisu przeznaczonego do zamku bądź stanowił egzemplarz próbny, gdyż w jego dekoracji widać błędy – zły spływ farby w partii jaszczurów. Serwis sułtański należał do reprezentacyjnych zastaw stołowych, co wpłynęło na jego wyszukaną dekorację malarską w typie Imari, wzorowaną na dalekowschodniej porcelanie w typie Imari z lat 1720-30, pośrednio przez europejskie kopie serwisów chińskich i japońskich, np. wykonane w Miśni. Naczynia z serwisu, poza większymi wazami i półmiskami nie były sygnowane, stąd brak marki na półmisku. W Zamku Królewskim w Warszawie, oprócz tego półmiska znajduje się drugi, również należący do Fundacji Zbiorów im. Ciechanowieckich (nr inw.ZKW- dep. FC/409) oraz talerz będący własnością Zamku, nr inw. ZKW/110.
Czytaj więcej
Wystawy

Półmisek z serwisu sułtańskiego

Królewska Manufaktura w Belwederze (Warszawa ; 1770-1780)
ZKW-dep.FC/396
Orzeł i Trzy Korony, Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum, Zamek Królewski w Warszawie, 8.IV.2002-7.VII.2002
Stanisław August. Ostatni król Polski. Odrodzenie w upadku, Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum, Zamek Królewski w Warszawie, 25.XI.2011-12.II.2012