Wróć do poprzedniej strony

Dodaj do ulubionych
Podstawowe informacje

Władysław IV

Vorstermann, Lucas (1595-1675) wg Pieter Claesz Soutman (zm. 1657) (rytownik)
ZKW/3069
Miejsce powstania/znalezienia
Haarlem (Holandia) ? (miasto)
Datowanie
1634
Technika
akwaforta, miedzioryt
Tworzywo
papier żeberkowy
Rodzaj
rycina
Rozwiń
Dział
Grafika
Właściciel
Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum
Wymiary
52 x 38,8 cm (płyta)
Bibliografia
J. Ruszczycówna, Portrety Zygmunta III i jego rodziny,, "Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie", r. XIII, cz.1, Warszawa 1969, s. 170, il. 12 s. 171.
"Spis rycin przedstawiających portrety przeważnie polskich osobistości w zbiorach Emeryka hr. Hutten-Czapskiego w Krakowie", Kraków 1901, poz. 1680.
Witke-Jeżewski, Dominik, Portret królewski w grafice. Katalog wystawy Tow. Opieki nad Zabytkami Przeszłości urządzonej ze zbiorów Dominika Witke-Jeżewskiego, Warszawa 1925, s. 89, poz. 792
Sztuka dworu Wazów w Polsce. Katalog wystawy na Zamku Królewskim na Wawelu, maj-czerwiec 1976, red. A. Fischinger , Kraków 1976, s. 76, nr 153
J. A. Chrościcki, Intrada z roku 1646 jako przykład związków artystycznych Gdańska z Antwerpią,, [w:] Sztuka pobrzeża Bałtyku. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Warszawa 1978, s. 48
M. Mierzwiński, Władysław IV w grafice XVII i XVIII wieku, Malbork 1987, s. 18, poz. 14.
Lileyko, Jerzy, Portrety tzw. Koronacyjne Zygmunta III i Konstancji jako wyraz polityki dynastycznej Wazów, [w:] Portret. Funkcja-Forma-Symbol. Materiały z Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Toruń, XII 1986, Warszawa 1990, seria Materiały z Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, s. 383-384.
Katalog portretów osobistości polskich i obcych w Polsce działających. T. 5, T - Ż ; Suplementy , red. Hanna Widacka, t. 5, Warszawa 1995, seria Katalogi Zakładu Zbiorów Ikonograficznych Biblioteki Narodowej. Grafika ; 1, s. 268, poz. 6429
De prinselijke pelgrimstocht. De “Grand Tour" van Prins Ladislas van Polen 1624-1625, kat. wyst., Koninklijk Museum voor Schone Kunsten, , Antwerpen 1997, s. 79 nr. 125
Jursz-Salvadori Katarzyna, Portrety królów Polski epoki nowożytnej w grafice, Fundacji Zbiorów im. Ciechanowieckich i Zamku Królewskiego w Warszawie, wystawa czerwiec-sierpień 2005, Ciechanowiec 2005, s. 4, il. 6.
Imago Potestatis. Insygnia i znaki władzy w Królestwie Polskim i Zakonie Niemieckim, katalog wystawy w Muzeum Zamkowym w Malborku 8 czerwca – 30 września 2007 roku,, red. J. Trupinda, Malbork 2007, s. 338-339, poz. III.1.137.
Opis tekstowy

Władysław IV

Vorstermann, Lucas (1595-1675) wg Pieter Claesz Soutman (zm. 1657) (rytownik)
ZKW/3069
Władysław IV (1595-1648) z dynastii Wazów, król polski od 1632. Portret w owalu na tle prostokąta w popiersiu, zwrócony w prawo, w futrzanym kapeluszu ozdobionym szpilką z orłem i piórami, w futrzanym płaszcza zapiętym na lewym ramieniu, gdzie widoczny Order Złotego Runa na łańcuchu. Na owalnej małżowinowej ramie napis: NEC NON SVECORVM, GOTHORVM, VANDALORVMQ, HAEREDITSRI9 REX; ELECTVSMAG. DVX MOSCOVIA. VLADISLAVS IV. D.G. REX POLONIA, MAG DVX LITHUANIA, RVSSIA, MASOVIA, SAMOGITIA, LIVONIAEQ: CICICC XXX IIII. (1634) Ponad owalem dwa putta trzymające wieniec laurowy i liście palmowe. Po obu stronach ramy figury alegoryczne: z lewej Herkules depczący Hydrę, z prawej antyczny żołnierz ze sztandarem. Poniżej cokół z tablicą na której scena kapitulacji sztabu Szejna pod Smoleńskiem z napisem: VICTORIS IN MANU EST PACE BELLUM MUTARE, ET NON SAEVIRE IN PROSTRATOS EA VEROCLEMENTIA EST. Po bokach tablicy, przykucnięte postacie jeńców. U dołu kompozycji sygnatura: P. Soutman effigiem pinxit. Nie jest znany pierwowzór malarski.
Czytaj więcej
Wystawy

Władysław IV

Vorstermann, Lucas (1595-1675) wg Pieter Claesz Soutman (zm. 1657) (rytownik)
ZKW/3069
Imagines Potestatis. Insygnia i znaki władzy w Zakonie Niemieckim i Królestwie P, Muzeum Zamkowe w Malborku, 8.VI.2007-30.IX.2007
Portrety królów Polski epoki nowozytnej w grafice ze zbiorów, Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum, Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu im. K. Kluka, 17.VI.2005-10.VIII.2005
W blasku królewskiego wizerunku, Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu, Szydłowiec, 25.IV.2017-31.VII.2017